english
HomeSbírkyDílo měsíce

Dílo měsíce

Dílo měsíce

Rošťanda (2008–2010)

akryl, plátno, 160 x 150 cm neznačeno Dar Otakara Slavíka z roku 2010.

obraz měsíce/ červenec 2019

Otakar Slavík

18. 12. 1931 Pardubice - 3. 11. 2010 Vídeň

Malíř.
Studia:
1946–1948 Střední průmyslová škola keramická v Bechyni, 1948–1952 Státní průmyslová škola sochařskokamenická v Hořicích, 1952–1953 PedF Univerzity Komenského v Bratislavě (E. Nevan), 1953–1955 PedF UK v Praze (C. Bouda,  K. Lidický, M. Salcman).
Vystavoval od r. 1954, samostatně od r. 1964. Signatář Charty 77. Od r. 1980 žil ve Vídni.
Byl členem
Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, Exilu, Künstlerhaus (Wien), UB.

Spolky, skupiny, sdružení:Umělecká beseda



Otakara Slavíka spojily s roudnickou galerií dvě významné události. V roce 1970 jej tehdejší ředitel Miloš Saxl pozval na 1. mezinárodní malířské symposium. Akce, která se zapsala do dějin galerie jako její „hvězdná chvíle“, proměnila barokní halu v monumentální malířský ateliér, inspirující dvanáct umělců z Československa, Polska, Maďarska, Francie, Jugoslávie a Itálie k mimořádným výkonům. Václav Boštík tu pod klenbou jízdárny namaloval svá slavná Zakřivená pole, Francouz Jacques Busse reagoval vzrušenou malbou na tradici čes kého baroka, Maďar Endre Bálint „orazítkoval“ své obrazy - objekty popartovou značkou s motivem koně, Karel Machálek-Zlín vnesl do novofigurativních obrazů technologickou inovaci práce s fotoplátnem a sám Otakar Slavík tu doslova vychrlil dvanáct obrazů ženských postav, z nichž jedna, Ležící (1970), zakotvila ve sbírce galerie. Sympozium lze považovat spolu s řadou posledních svobodných uměleckých aktivit roku 1970 za epilog šťastných šedesátých let. Po něm již přišla tvrdá normalizace s personálními čistkami. Pro Otakara Slavíka představovalo jednu z posledních příležitostí k účasti na úspěšném veřejném životě v Československu. Završil v něm vynikající sérii novofiguralistických obrazů, založených na barevné skvrně, jimiž se začlenil do nejaktuálnějšího evropského dění. Podruhé se vrátil do roudnické galerie v roce 2010 po dlouhých čtyřiceti letech, z nichž čtvrtinu strávil ve vynucené vídeňské emigraci, kam se v roce 1980 spolu se svou ženou uchýlil po podpisu Charty 77. Představil se v rámci oslav jubilejního roku zralou mistrovskou tvorbou s uvolněným rukopisem a smělou barevností v nevšedních kombinacích včetně trojzvuku červené, růžové a zlaté. Staronovou záminkou k malbě se mu stala ženská figura, která se po melancholickém období sedmdesátých a osmdesátých let znovu rázně vrátila do hry a opětovně uvedla na scénu evropskou tradici krásné, hédonistické malby. Výstava potvrdila pověst Otakara Slavíka jako výjimečného koloristy, také však malíře se schopností bezpečně vládnout velkému formátu. Roudnické hostování završil velkorysý dar obrazu Rošťanda (2008–2010), v němž se koncentrují všechny ctnosti Slavíkovy pozdní tvorby, vyznačující se absolutní malířskou svobodou. Zářivá barevná orchestrace tu divákovi přichystala skvostnou vizuální hostinu.

 
 
youtubeGalerie blog
Tel: 416 837 301
E-mail: galerie@galerieroudnice.cz

Mapa stránek
© 2012  Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Očkova 5,  413 01 Roudnice nad Labem

 Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík