english
HomeSbírkyDílo měsíce

Dílo měsíce

Dílo měsíce

Stopy plamene II (1970)

olej, malba kouřem svíčky, plátno, 162 x 115 cm 
neznačeno 
Dar Mariana Bogusze z roku 1970. 
O 699

obraz měsíce/ únor 2018

Marian Bogusz

25. 3. 1920 Pleszew - 2. 2. 1980 Varšava

Malíř, kreslíř, sochař, scénograf, organizátor uměleckého života. Za druhé světové války vězněn v koncentračním táboře Mauthausen (1941–1945). Studia: 1946–1948 Akademia Sztuk Pięknych ve Varšavě (J. Cybis, J. S. Sokołowski). Vystavoval od r. 1955. Zakládající člen skupiny Grupa 55 a spolutvůrce Galerie Krzywe Koło ve Varšavě.




Miloš Saxl a jeho poradci Václav Boštík a Jaromír Zemina měli vskutku šťastnou ruku při výběru autorů, když pozvali na 1. mezinárodní malířské symposium Roudnice ‘70 Mariana Bogusze, vynikající osobnost polského umění druhé poloviny 20. století – malíře, tvůrce prostorových objektů, scénografa, ale také neúnavného organizátora nonkonformních aktivit na polské umělecké scéně. Bogusz stál mimo jiné u zrodu významné skupiny Grupa 55, která iniciovala odklon mladého umění od doktríny socialistického realismu a otevřela cesty novému, svobodnému názoru. Až do roku 1965 vedl slavnou galerii Krzywe Koło, jejíž význam lze v našem prostředí porovnávat s Chalupeckého „Špálovkou”. Jako přesvědčeného humanistu jej vždy zajímala idea umění pro nejširší veřejnost. Podílel se na vzniku Bienále prostorových forem v polském Elblągu (1965). První akce svého druhu vstoupila do městského prostoru a krajiny i do průmyslového prostředí. Inspirativní projekt následovaly podobné akce v dalších evropských centrech, jako například v dánském Aalborgu (1967), ve Varšavě (1968) nebo v Norimberku (1971). Experimentátorství, s nímž Bogusz hledal nové možnosti pro výtvarnou scénu a infiltraci umění do života, uplatňoval i ve své vlastní tvorbě, procházející častými a prudkými změnami. Po úvodní figurativní fázi se věnoval především abstrakci, často zkoušel nové techniky a materiály, svými objekty také vstupoval do prostoru. Svědectví o jeho pestrém životě a tvorbě dnes ochraňuje Regionální muzeum v rodném Pleszewie. Nepřehlédnutelná postava polské scény, úspěšná i v mezinárodním kontextu, zcela přirozeně vplynula i do české situace roku 1970. Další účastník sympozia Otakar Slavík rád vzpomínal na Boguszovu živou letoru a na inspirativní soužití v průběhu roudnického setkání. Jeho načasování se ideálně strefilo do Boguszovy nejšťastnější umělecké etapy, obzvláště bohaté na nové nápady a postupy. Patřila k nim i tehdy zcela ojedinělá malba kouřem svíčky, díky níž se o mnoho let později proslavil Jiří Georg Dokoupil. Akční charakter práce s živlem a téma proměny světla a jeho fixace na plátně konvenovaly autorově bouřlivé a hledačské povaze. Boguszova díla dokládají, že i zdánlivě konzervativní zaměření sympozia na médium malby mohlo otevřít zcela aktuální otázky. (AP)


 


 
 
youtubeGalerie blog
Tel: 416 837 301
E-mail: galerie@galerieroudnice.cz

Mapa stránek
© 2012  Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Očkova 5,  413 01 Roudnice nad Labem

 Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík