english
HomeSbírkyDílo měsíce

Dílo měsíce

Dílo měsíce

Spanilá paní s pacholíkem (1965)

jilmové dřevo, v. 104 cm
neznačeno
Zakoupeno v roce 1967
S 59

obraz měsíce/ červenec 2013

Jan Koblasa

5. 10. 1932 Tábor

Sochař, malíř, grafik, pedagog.
Studia: 1952-1958 AVU v Praze (O. Španiel, J. Lauda, K. Pokorný), 1958-1959 scénografie na DAMU v Praze (F. Tröster).
Od r. 1969 žije v Německu. V letech 1969-1982 působil na Muthesius Kunsthochschule v německém Kielu.
Vystavuje od r. 1958, v roce 1960 inicioval výstavy Konfrontace I a II.
Člen skupiny Šmidrové, oficiálně neustavené skupiny Konfrontace.

Spolky, skupiny, sdružení:Šmidrové



„Padesátý sedmý rok začal spleenem přecházejícím v chandru
a nato v docela sprostou depresi [...]," zaznamenal si Jan Koblasa
pár týdnů před tím, než s Karlem Neprašem, Bedřichem
Dlouhým, Jaroslavem Vožniakem a hudebním skladatelem Rudolfem
Komorousem ustanovili recesistickou skupinu Šmidrové.
Skupinu, jejíž podvratné aktivity se staly legendou. Legendární
je také Koblasův podíl na oltáři pro děkanský kostel v Jedovnici
u Brna. Šmidrové a Jedovnice jako by zastupovaly polohy,
mezi nimiž se Jan Koblasa pohybuje - od parodie a karikatury
k hluboké vážnosti. Tuto jeho životní oscilaci v sobě nese
také socha ze sbírky roudnické galerie, jejíž námět i vertikalita
jsou stejně vznosné jako ironické. Jde o dílo z početné řady
Koblasových dřevěných soch z první poloviny šedesátých let,
kdy sochař pro sebe objevil dřevo jako „partnera - protivníka
- pomocníka tête à tête." Mohl to být habr, jilm nebo třeba libanonský
javor, jehož ušlechtilou krásu autor podroboval de -
strukci a pálení ohněm. Organická hmota vzácného dřeva se
tak připodobnila „existenciálním" kovovým artefaktům po vpádu
informelu, na němž měl Koblasa výrazný podíl. „[...] Před nedávnem
museli dřevaři odstranit nemocný jilm - u plotu složili
do hranice naštípané kmeny [...] z čista jasna se polena mění před
mým zrakem v sochy - vstávají zmrtvých z toho hromadného hrobu
[...] jedna socha přísnější a hieratičtější než druhá - v somnambulní
jistotě vezmu do ruky jeden štípanec a odnesu ho k sobě
do dílny - bytu - tehdy plné obrazů a kreseb [...] řežu v záchvatu
zvědavosti - tvar - obnažený jej pak k očistě vkládám do ohně
[...] metoda drásání a rvaní formy ze dřeva [...] je přímo schopna
přenášet dík jejímu takřka přirozenému násilí přímo stav - výraz
[...] je schopna materiál obnažit a rozhovořit." (AT)

 
 
youtubeGalerie blog
Tel: 416 837 301
E-mail: galerie@galerieroudnice.cz

Mapa stránek
© 2012  Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Očkova 5,  413 01 Roudnice nad Labem

 Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík